середа, 30 серпня 2017 р.

методичні рекомендації щодо вивчення курсу "Вчимося жити разом"

Міністерство освіти і науки України
Департамент загальної середньої та дошкільної освіти
01135, м. Київ, проспект  Перемоги,10 тел.8(044)486-10- 38, 486-75-50 ministry@mon.gov.ua
Від __________ № ___________


Управління (департаменти) освіти
і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій
Інститути післядипломної педагогічної освіти.

Щодо методичних рекомендацій
до впровадження спільного проекту
«Вчимося жити разом»
у 2017/2018 навчальному році




На виконання пункту 8 плану заходів, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 21.04. 2017624 «Про затвердження плану заходів на 2017 рік з реалізації спільного проекту «Вчимося жити разом», надсилаємо для практичного використання методичні рекомендації щодо інтеграції розроблених курсів з розвитку життєвих навичок у післядипломну підготовку вчителів і навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів (додаток).





Директор департаменту                                                             Ю. Г. Кононенко



Фіцайло С.С.
4814761



ЗАТВЕРДЖЕНО
Департамент загальної середньої та дошкільної освіти
Міністерства освіти і науки України
30 серпня 2017року


Директор департаменту
                                  Ю. Г. Кононенко



Методичні рекомендації
щодо інтеграції розроблених в рамках спільного проекту «Вчимося жити разом» курсів з розвитку життєвих навичок у післядипломну підготовку вчителів і навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів



Навчальний курс «Вчимося жити разом» для учнів 1-10 (11) класів було розроблено рамках спільного проекту Міністерства освіти і науки України та Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), що реалізовувався у 2016 році в Донецькій, Дніпропетровській, Запорізькій, Луганській та Харківській областях у партнерстві з Громадською організацією «Дитячий фонд «Здоров’я через освіту».
У 2017-2018 навчальному році, відповідно до наказу Міністерства освіти і науки від 21.04. 2017 № 624, курс «Вчимося жити разом» впроваджується через предмет «Основи здоровя» та виховні години у всіх областях України.
Структура і тематика курсу «Вчимося жити разом» визначається чинними навчальними програмами з премета «Основи здоровя» для 1-9 класів, отже не потребує додаткових годин на його вивчення. Всі необхідні ресурси за цим курсом (посібники, розробки уроківренінгів, відеоматеріали та мультимедійні презентації) безкоштовно доступні на порталі превентивної освіти http://autta.org.ua.

Завдання курсу.
Головне завдання курсу «Вчимося жити разом» полягає в тому, щоб досягти позитивних змін у знаннях, ставленнях, намірах, уміннях і навичках, сприятливих для розбудови миру.
Цей курс в повній мірі реалізує компетентісний підхід і має статистично доведену ефективність впливу на знання, ставлення, уміння і поведінку учнів.
Навчальний курс сприяє формуванню у дітей та підлітків позитивного ставлення до себе, свого життя та своїх життєвих перспектив, прийняття інших поглядів, поваги до культурних відмінностей, емпатії, солідарності, соціальної відповідальності, почуття справедливості та рівності. Курс забезпечує відпрацювання таких психосоціальних компетентностей як самоусвідомлення і самооцінка, ефективна комунікація, самоконтроль, емпатія, здатність до кооперації, аналіз проблем і прийняття рішень, запобігання і конструктивне розв’язання конфліктів.

Методи навчання. Компетентнісний підхід до викладання курсу передбачає використання на уроках-тренінгах інтерактивних методів, які забезпечують активну участь кожного учня, творчу співпрацю між собою і з учителем, навчання на ситуаціях, наближених до реального життя, сприятливий емоційний клімат у класі, формування відчуття класу як єдиної команди тощо.

Доведена ефективність курсу.
В ході пілотного впровадження курсу «Вчимося жити разом» у Дніпропетровській, Донецькій, Запорізькій, Луганській і Харківської областях здійснювалось дослідження його ефективності. Зокрема, для оцінки ефективності була використана технологія онлайн опитування вчителів (1­11 класи) та учнів (4­11 класи) за процедурою «ДО» і «ПІСЛЯ». В опитуванні взяли участь понад 63 тисячі осіб, що дозволило отримати статистично достовірні результати.
В дослідженні оцінювався вплив проекту на знання, ставлення, уміння та поведінку учнів, а також на емоційну атмосферу в школі, стосунки у класі, методи викладання, відчуття психологічного благополуччя тощо (всього 42 індикатори).
Головний результат дослідження: за всіма індикаторами отримано статистично достовірні позитивні зміни. Зокрема прогрес у рівні сформованості життєвих навичок учнів (комунікації, самоконтролю, емпатії, кооперації, аналізу та розв’язання проблем, попередження та розв’язання конфліктів, асертивності, самоусвідомлення і самооцінки) за оцінками вчителів становить від 2,4 % до 20,6%.
Найбільший прогрес демонструють учні початкової школи, найменший – старшої (див. номограми). Однак старшокласники мають найбільший початковий рівень сформованості життєвих навичок, а за час проекту показали найбільший прогрес у розвитку навичок самоконтролю та емпатії (більш як 8%).
Згідно з опитуванням, частка учнів, які визначили предмет «Основи здоров’я» щонайменше корисним, варіюється від 94% (11 клас) до 99% (4 клас). Понад 94% вчителів вважають основи здоров’я життєво важливим предметом для дітей та молоді.
Повний звіт про досягненя проекту і результати дослідження його ефективності можна завантажити за посиланням http://autta.org.ua/ua/Advocacy/.

 

 

 
Педагогічна компетентність. Реалізація компетентнісного підходу в організації навчальної діяльності учнів для формування у них життєвих навичок вимагає від педагога додаткових знань, ставлень і вмінь. Мінімальний склад вимог до компетентності вчителя для викладання курсу «Вчимося жити разом» наведено у таблиці.
Мінімальні вимоги до компетентності вчителя:
Вчитель має знати:
концептуальні і методичні основи формування здоров’язбережувальної компетентності
програми і зміст предмету «Основи здоровя»
вікові особливості дітей та підлітків
інтерактивні методи та особливості їх застосування
опорні плани проведення тренінгових занять для учнів
методи  і процедури форматуючого оцінювання 
Вчитель має вміти:
чітко формулювати цілі заняття та його складових частин
враховувати потреби та очікування учасників
дотримуватися рекомендованого плану уроків-тренінгів
забезпечувати демократичну дисципліну
демонструвати мультимедійні презентації
організувати активне обговорення
організовувати відпрацювання практичних умінь
підтримувати доброзичливу атмосферу на тренінгу
правильно реагувати на складних учасників
організовувати зворотний зв'язок
Вчитель має
демонструвати цінності:
повагу і позитивне ставлення до дітей і підлітків, бажання і прагнення працювати з ними
готовність зрозуміти потреби, цінності і можливості дітей і підлітків
готовність не нав’язувати свої погляди і цінності
бажання і готовність постійно підвищувати свій професійний рівень
готовність застосовувати інтерактивні методи навчання, які забезпечують активну участь кожного учня; творчу співпрацю між собою і з учителем; навчання на ситуаціях, наближених до реального життя; сприятливий емоційний клімат у класі; формування відчуття класу як єдиної команди
Підготовка вчителів до викладання курсу «Вчимося жити разом» може проводитися інститутами післядипломної педагогічної освіти (ІППО) в рамках підготовки вителя з предмета «Основи здоровя» або за іншими програмами.
Починаючи з 1 грудня 2017 року, ІППО рекомендується проводити підготовку вчителів за двокомпонентною моделлю, складовими якої є дистанційне і тренінгове навчання.
Дистанційна підготовка здійснюється вчителями самостійно шляхом проходження у зручний для них час двох дистанційних онлайн курсів: 1) «Концептуальні і методичні основи формування здоров’язбережувальної компетентності» та 2) «Вчимося жити разом – розвиток соціальних навичок у курсі предмета «Основи здоровя».
Ці онлайн курси розроблено за участю представників усіх 25 ІППО і будуть доступні для вчителів у тестовому режимі з 1 жовтня 2017 року на порталі превентивної освіти http://autta.org.ua. У разі проходження онлайн курсу вчитель автоматично отримує на свою електрону адресу відповідний сертифікат. При цьому уповноважені представники ІППО матимуть доступ до повного реєстру вчителів області, які пройшли дистанційні онлайн курси.
Реалізація другої компоненти – тренінг практичних навичок вчителя – здійснюється на базі обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти за окремими тренінговими програмами, з урахуванням сертифікату про проходження дистанційних курсів.

Організація навчання учнів. Навчання учнів 1-9 класів за курсом «Вчимося жити разом» здійснюється за оновленими програмами предмета Основи здоровя», з урахуванням зазначених у цих рекомендаціях особливостей ‑ орієнтація на очікуваний результат, формулювання очікуваних результатів у компетентістному форматі (знання, уміння, ставлення), більша свобода вчителя щодо планування та реалізації навчально-пізнавальної діяльності учнів, врахування наскрізних для всіх предметів тематичних ліній.
Викладання курсу «Вчимося жити разом» у 10 (11) класах – здійснюється в рамках виховних годин.

Он-лайн опитування вчителів і учнів. З метою дослідження рівня знань, ставлень, умінь та поведінки учнів 1-10 (11) класів, а також емоційної атмосфери в школі, стосунків у класі, методі викладання тощо, відповідно до Наказу МОН від 21.04.2017 № 624 «Про затвердження плану заходів на 2017 рік з реалізації спільного проекту «Вчимося жити разом», у вересні-грудні 2017 та у квітні 2018 буде проведено онлайн опитування вчителів та учнів загальноосвітніх навчальних закладів у всіх областях України. Запровадження такого опитування на постійній основі надасть можливість оцінювати вплив навчальних курсів на рівень здоровязбережувальної компетентності учнів та шкільні умови навчання.  
Курс «Вчимося жити разом» і нова українська школа. Мета, завдання, зміст, результати і, особливо, методи навчання за курсом «Вчимося жити разом» є засадничими основами для «Соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі», визначеної концепцією «Нова українська школа» та проектом Державного стандарту початкової освіти як одна із ключових. Таким чином зберігається методологічна наступність у процесі підготовки вчителів та навчанні учнів.





Немає коментарів:

Дописати коментар