Додаток
до
листа Міністерства
освіти
і науки України
від __.08.2017
р. № 1/9-___
«Основи
здоров’я»
(початкова і основна школа)
Предмет
«Основи здоров’я»
реалізує здоров’язбережувальну
компетентність, яка визначена діючими Державними стандартами як ключова для
галузі «Здоров’я і фізична культура».
Зміст предмету «Основи здоров’я» ‑ це інтегрована тематика, яка відповідає найбільш релевантним чинникам
ризику і захисту для здоров’я, безпеки і розвитку учнів. Змістовні лінії і
узагальнену тематику предмета визначено Державними стандартами і оновленими
навчальними програмами для 1-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів
(див. таблицю).
Змістовні лінії державних стандартів
і оновлених навчальних програм
|
Наскрізні
тематичні лінії
|
|
Здоров’я людини
|
Безпека, здоров’я, здоровий спосіб життя, безпека
життєдіяльності
|
|
Розвиток дитини (фізичний, психічний, соціальний)
|
||
Фізична складова здоров’я
|
Особиста гігієна
|
|
Рухова активність і загартування
|
||
Раціональне харчування
|
||
Режим праці і відпочинку. Профілактика «шкільних
захворювань»
|
||
Соціальна
складова
здоров’я
|
Серед людей
__________
Безпечне довкілля
|
Соціальне середовище і здоров'я
|
Ефективне спілкування
|
||
Соціальна взаємодія (культура
взаємин між статями, робота в команді, співчуття, мирне
розв’язання конфліктів)
|
||
Протидія соціальному тиску і дискримінації
|
||
Профілактика соціально небезпечних захворювань і шкідливих звичок
|
||
Небезпечні
місця і ситуації
|
||
Безпека
у школі
|
||
Побутова
безпека
|
||
Дорожня
безпека
|
||
Пожежна
безпека
|
||
Соціальна
безпека
|
||
Безпека
на природі
|
||
Надзвичайні
і екстремальні ситуації
|
||
Надання
невідкладної допомоги
|
||
Психічна та духовна складові здоров’я
|
Позитивна ідентичність (розвиток самоповаги і поваги
до інших людей)
|
|
Емоційне
благополуччя (самоконтроль, керування стресами, мотивація
успіху і гартування волі)
|
||
Інтелектуальне
благополуччя (уміння вчитись, аналіз проблем і
прийняття рішень, критичне і творче мислення)
|
||
Духовне благополуччя
(орієнтація на загальнолюдські цінності, пізнавальні, естетичні, етичні
потреби, потребу у самореалізації)
|
Складові здоров’язбережувальної
компетентності ‑
це психосоціальні і спеціальні життєві навички, сприятливі для здоров’я,
безпеки, успішної соціалізації і самореалізації дітей та підлітків.
До психосоціальних компетенцій (життєвих
навичок) належать: позитивна
самооцінка, самоконтроль, керування стресами, мотивація успіху
і гартування волі, аналіз проблем і прийняття зважених
рішень, критичне і творче мислення, вміння
вчитись, ефективне спілкування, співчуття, розв’язання конфліктів,
протистояння негативним соціальним впливам тощо.
До
спеціальних компетенцій належать: санітарно-гігієнічні навички,
раціональне харчування, рухова активність, загартування, організація режиму
праці та відпочинку, надання першої допомоги тощо.
|
Різновидність навичок
|
Результати навчальної діяльності
|
Життєві
навички, що сприяють фізичному здоров’ю
|
Навички
раціонального харчування
|
-
дотримання режиму харчування;
-
уміння складати харчовий раціон з урахуванням реальних можливостей, потреб та
користі;
-
уміння визначати і зберігати високу якість харчових продуктів
|
Навички
рухової активності
|
- виконання ранкової
зарядки;
- регулярні заняття
фізичною культурою, руховими іграми, фізичною працею
|
|
Санітарно-гігієнічні
навички
|
-
навички особистої гігієни;
-
уміння виконувати гігієнічні процедури (доглядати за шкірою, зубами, волоссям
тощо)
|
|
Режим
праці та відпочинку
|
-
уміння чергувати розумову та фізичну активність;
-
уміння знаходити час для регулярного харчування й повноцінного відпочинку
|
|
Життєві
навички, що сприяють соціальному здоров’ю
|
Навички
ефективного спілкування
|
-
уміння слухати;
-
уміння чітко висловлювати свої думки;
-
уміння виражати свої почуття;
-
уміння просити про послугу або допомогу;
-
володіння невербальною засобами спілкування (жести, міміка, інтонація тощо);
-
уміння адекватно реагувати на критику
|
Навички
співчуття
|
-
уміння розуміти почуття, потреби і проблеми інших людей;
-
уміння висловити це розуміння;
-
уміння зважати на почуття інших людей;
-
уміння допомагати та підтримувати
|
|
Навички
розв’язання конфліктів
|
-
уміння розрізняти конфлікти поглядів і конфлікти інтересів;
-
уміння толерантно розв’язувати конфлікти поглядів;
-
уміння розв’язувати конфлікти інтересів за допомогою конструктивних
переговорів
|
|
Навички
поведінки в умовах тиску, погроз, дискримінації
|
-
уміння уникати небезпечних ситуацій і діяти при загрозі насилля; обстоювати
свою позицію та відмовлятися від небажаних пропозицій, зокрема й пов’язаних
із залученням до куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин;
-
уміння розрізняти прояви дискримінації, зокрема щодо людей з особливими
потребами, ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД;
-
навички впевненої поведінки, зокрема й застережливих дій щодо ВІЛ/СНІДу
|
|
Навички спільної
діяльності та співробітництва
|
-
уміння працювати в «команді»;
-
уміння адекватно оцінювати свої здібності, свій внесок у спільну діяльність;
-
уміння визнавати внесок інших у спільну роботу
|
|
Життєві
навички, що сприяють духовному та психічному здоров’ю
|
Самоусвідомлення
та самооцінка
|
-
позитивне ставлення до себе, інших людей, до життєвих перспектив;
-
уміння реально оцінювати свої здібності та можливості;
-
адекватна самооцінка;
-
уміння адекватно сприймати оцінки інших людей
|
Навички
самоконтролю
|
-
уміння правильно виражати свої почуття;
-
уміння контролювати прояви гніву, долати тривогу;
-
уміння переживати невдачі;
-
уміння раціонально планувати час
|
|
Мотивація успіху та
тренування волі
|
-
уміння зосереджуватися на досягненні мети;
-
розвиток наполегливості та працьовитості;
-
установка на успіх і віра в себе
|
|
Аналіз
проблем і прийняття рішень
|
-
уміння визначати суть проблеми та причини її виникнення;
-
здатність сформулювати декілька варіантів розв’язання проблеми;
-
уміння передбачити наслідки кожного з варіантів для себе та інших людей;
-
уміння оцінювати реальність кожного з варіантів, враховуючи власні можливості
та життєві обставини;
-
здатність вибирати оптимальні рішення
|
|
Визначення
життєвих цілей та програм
|
-
уміння визначати життєві цілі, керуючись своїми потребами, нахилами, здібностями;
-
уміння визначати пріоритети й раціонально використовувати час;
-
уміння планувати свою діяльність, враховуючи аналіз можливостей і обставин
|
Зазначені життєві
навички необхідні кожній людині протягом всього життя. Вони набуваються у
процесі діяльнісного (компетентнісного) підходу до навчання.
Методи навчання. Компетентнісний підхід передбачає використання на уроках основ здоров’я інтерактивних
методів, які забезпечують: активну участь кожного учня; творчу
співпрацю між собою і з учителем; навчання на ситуаціях, наближених до
реального життя; сприятливий емоційний клімат у класі; формування відчуття
класу як єдиної команди тощо.
Головні
зміни в оновлених програмах для 1-9 класів: фокус робиться
на результати навчання, при цьому очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності упорядковано відповідно до
вимог компетентнісного підходу (знання, уміння, ціннісні ставлення).
Відтепер
вчитель має вільний вибір форм
організації навчально-виховного процесу, способів навчальної взаємодії, методів,
прийомів і засобів реалізації змісту предмета. Вчитель також має право самостійно переносити теми уроків,
відповідно до засвоєння учнями навчального матеріалу, визначати кількість годин
на вивчення окремих тем.
Нарешті,
в оновлених навчальних програмах для 5-9 класів запроваджено чотири інтегровані
наскрізні лінії: «Здоров'я і безпека»,
«Громадянська відповідальність», «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Підприємливість та фінансова грамотність».
Ці наскрізні лінії представлено у предметі «Основи здоров’я» як за
складом життєвих навичок (повністю) так і за тематикою (частково).
Так, невід’ємними складовими усіх наскрізних
ліній (галузевих компетентностей) є життєві навички, що відпрацьовуються на
уроках предмета «Основи здоров’я» і сприяють соціальному, психічному і
духовному здоров’ю. Це навички ефективного спілкування, співчуття,
попередження і розв’язання конфліктів, протидії тиску, погрозам, дискримінації,
спільної діяльності та співробітництва, самоусвідомлення та самооцінки,
самоконтролю, аналізу проблем і прийняття рішень, визначенню життєвих цілей та
програм, мотивація успіху та тренування волі тощо.
Питання екологічної безпеки і сталого розвитку вивчається у розділі
«Безпечне довкілля», питання громадянської відповідальності ‑ у розділі «Соціальна
безпека», а питання підприємливості – через формування зазначених
психосоціальних компетентностей. Лише питання фінансової грамотності
представлено окремими прикладами.
Навчально-методичне
забезпечення.
Перелік
навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників,
рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання у
початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською
мовою,
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MpAgeCPRrf4fQWJam3a3N1XmExupBs
KIkx220okPsys/edit?usp=drive_web
Перелік
навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників,
рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в основній
і старшій школі загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською
мовою,
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ixIyfRncGcEDEprIZzV3aUV-jn7e61NNNeKajZycQ5g/edit#gid=67377251)
Перелік
навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників,
рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання у
загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин,
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1EcSX6vjZ9hDh-
Vfx0JasWhgM_u0eKKEiv5NBc8A_-YY/edit#gid=1109988456
Додаткові ресурси для формування здоров’язбережувальної компетентності (всього понад
3000 матеріалів ‑ підручники, посібники, розробки уроків, презентації, відео,
мультфільми тощо) у вільному доступі представлено на порталі превентивної
освіти http://autta.org.ua/
Ресурси з
доведеною ефективністю. В рамках оновлених програм рекомендується
використовувати тренінгові курси «Вчимося жити разом» (розвиток соціальних
навичок) та «Захисти себе від ВІЛ»
(профілактика ВІЛ-інфекції/СНІДу). Ці курси
в повній мірі реалізують компетентісний підхід і мають статистично доведену
ефективність впливу на знання, ставлення, уміння і поведінку дітей та підлітків
http://autta.org.ua/ua/Advocacy. Обидва курси
орієнтовані на використання тренінгових методів навчання, що базуються на
принципах партнерства, інклюзивності, активного навчання та врахування вікових
потреб і рівня розвитку учнів. Всі необхідні ресурси за цими курсами
безкоштовно доступні на порталі превентивної освіти http://autta.org.ua/.
Структура і тематика курсу «Вчимося жити
разом» визначається чинними навчальними програмами для 1-9 класів, отже не
потребує додаткових годин на його вивчення. Головне завдання курсу
полягає в тому, щоб досягти позитивних змін у знаннях, ставленнях, намірах,
уміннях і навичках, сприятливих для розбудови миру. Курс
сприяє формуванню позитивного ставлення до
себе, свого життя та своїх життєвих перспектив, прийняття інших поглядів,
поваги до культурних відмінностей, емпатії, солідарності, соціальної
відповідальності, почуття справедливості та рівності.
Цей курс забезпечує відпрацювання таких
психосоціальних компетентностей: самоусвідомлення і самооцінка, ефективна комунікація,
самоконтроль, емпатія, здатність до кооперації, аналіз проблем і прийняття
рішень, запобігання і конструктивне розв’язання конфліктів.
В ході пілотного впровадження
курсу «Вчимося жити разом» у Дніпропетровській, Донецькій, Запорізькій,
Луганській і Харківської областях здійснювалось дослідження його ефективності.
Зокрема, для оцінки ефективності була використана технологія онлайн опитування
вчителів (111 класи) та учнів (411 класи) за процедурою «ДО» і «ПІСЛЯ». В
опитуванні взяли участь понад 63 тисячі осіб, що дозволило отримати статистично
достовірні результати.
В дослідженні оцінювався вплив
проекту на знання, ставлення, уміння та поведінку учнів, а також на емоційну
атмосферу в школі, стосунки у класі, методи викладання, відчуття психологічного
благополуччя тощо (всього за 42 індикаторами).
Головний результат дослідження:
за всіма індикаторами отримано статистично достовірні позитивні зміни. Зокрема
прогрес у рівні сформованості життєвих навичок учнів (комунікації,
самоконтролю, емпатії, кооперації, аналізу та розв’язання проблем, попередження
та розв’язання конфліктів, асертивності, самоусвідомлення і самооцінки) за
оцінками вчителів становить від 2,4 % до 20,6%.
Найбільший прогрес
демонструють учні початкової школи, найменший – старшої (див. номограми). Однак
старшокласники мають найбільший початковий рівень сформованості життєвих
навичок, а за час проекту показали найбільший прогрес у розвитку навичок
самоконтролю та емпатії (більш як 8%).
Згідно з опитуванням,
частка учнів, які визначили предмет «Основи здоров’я» щонайменше корисним, варіюється від 94% (11
клас) до 99% (4 клас). Понад 94% вчителів вважають основи здоров’я життєво
важливим предметом для дітей та молоді.
Повний
звіт про результати проекту і дослідження його ефективності можна завантажити
за посиланням http://autta.org.ua/ua/Advocacy/. На порталі превентивної освіти
(autta.org.ua) також доступні електронні ресурси, розробки уроків, тренінгів,
відеоматеріали та мультимедійні презентації з тематики проекту.
У
2017-2018 навчальному році курс «Вчимося
жити разом» впроваджується через предмет «Основи здоров’я» та виховні години у всіх
областях України.
Педагогічна
компетентність. Реалізація компетентнісного підходу в
організації навчальної діяльності учнів для формування здоров’язбережувальної
компетентності вимагає від педагога додаткових знань, ставлень і вмінь,
мінімальний склад яких наведено у таблиці
Мінімальні
вимоги до компетентності вчителя основ здоров’я:
|
|
Вчитель має знати:
|
концептуальні і
методичні основи формування здоров’язбережувальної компетентності
|
програми і зміст предмету «Основи здоров’я»
|
|
вікові особливості дітей та підлітків
|
|
інтерактивні методи та особливості їх застосування
|
|
опорні плани проведення тренінгових занять для учнів
|
|
методи і процедури
форматуючого оцінювання
|
|
Вчитель має вміти:
|
чітко формулювати цілі заняття та його складових частин
|
враховувати потреби та очікування учасників
|
|
дотримуватися рекомендованого плану уроків-тренінгів
|
|
забезпечувати демократичну дисципліну
|
|
демонструвати мультимедійні презентації
|
|
організувати активне обговорення
|
|
організовувати відпрацювання практичних умінь
|
|
підтримувати доброзичливу атмосферу на тренінгу
|
|
правильно реагувати на складних учасників
|
|
організовувати зворотний зв'язок
|
|
Вчитель має
демонструвати цінності: |
повагу і позитивне ставлення до дітей і підлітків, бажання і
прагнення працювати з ними
|
готовність зрозуміти потреби, цінності і можливості дітей і
підлітків
|
|
готовність не нав’язувати свої погляди і цінності
|
|
бажання і готовність постійно підвищувати свій професійний рівень
|
|
готовність застосовувати
інтерактивні методи навчання, які забезпечують активну участь
кожного учня; творчу співпрацю між собою і з учителем; навчання на ситуаціях,
наближених до реального життя; сприятливий емоційний клімат у класі;
формування відчуття класу як єдиної команди
|
Підготовка
вчителів з предмета «Основи здоров’я» здійснюється інститутами післядипломної
педагогічної освіти (ІППО).
Починаючи з 1 грудня 2017 року, ІППО
рекомендується проводити підготовку вчителів за двокомпонентною моделлю,
складовими якої є дистанційне і тренінгове навчання.
Дистанційна
підготовка здійснюється вчителями самостійно шляхом проходження у зручний для
них час двох дистанційних онлайн курсів: 1) «Концептуальні і методичні основи формування
здоров’язбережувальної компетентності» та 2) «Вчимося жити разом – розвиток
соціальних навичок у курсі предмета «Основи здоров’я».
Ці
онлайн курси розроблено за участю представників усіх 25 ІППО і будуть доступні
для вчителів у тестовому режимі з
1 жовтня 2017 року на порталі превентивної освіти http://autta.org.ua. У разі проходження онлайн курсу
вчитель автоматично отримує на свою електрону адресу відповідний сертифікат.
При цьому уповноважені представники ІППО матимуть доступ до повного реєстру
вчителів області, які пройшли дистанційні онлайн курси.
Реалізація
другої компоненти – тренінг практичних навичок вчителя – здійснюється на базі обласних
інститутів післядипломної педагогічної освіти за окремими тренінговими
програмами, з урахуванням сертифікату про проходження дистанційних курсів.
Організація навчання учнів.
Навчання учнів 1-9 класів здійснюється за оновленими програмами «Основи здоров’я»
для початкової і основної школи, з урахуванням зазначених у цих рекомендаціях
особливостей ‑ орієнтація на очікуваний результат, формулювання очікуваних
результатів у компетентістному форматі (знання, уміння, ставлення), більша
свобода вчителя щодо планування та реалізації навчально-пізнавальної діяльності
учнів, врахування наскрізних для всіх предметів тематичних ліній.
Викладання
курсу «Вчимося жити разом» у 1-9 класах здійснюється в рамках предмету «Основи
здоров’я», а у 10 (11)
класах – в рамках виховних годин.
Он-лайн опитування вчителів і
учнів. З метою дослідження рівня знань, ставлень, умінь та
поведінки учнів 1-10(11) класів, а також емоційної атмосфери в школі, стосунків
у класі, методі викладання тощо, відповідно до Наказу МОН від 21.04.2017 № 624
«Про затвердження плану заходів на 2017
рік з реалізації спільного проекту «Вчимося жити разом», у вересні-грудні 2017
та у квітні 2018 буде проведено онлайн опитування вчителів та учнів
загальноосвітніх навчальних закладів у всіх областях України. Запровадження
такого опитування на постійній основі надасть можливість оцінювати вплив
навчальних курсів на рівень здоров’язбережувальної компетентності учнів та
шкільні умови навчання.
Основи здоров’я і нова українська
школа. Мета, завдання, зміст, результати і, особливо, методи навчання предмета «Основи здоров’я» є
засадничими основами для «Соціальної і здоров’язбережувальної освітньої
галузі», визначеної концепцією «Нова українська школа» та проектом Державного
стандарту початкової освіти як одна із ключових. Таким чином зберігається
методологічна наступність у процесі підготовки вчителів та навчанні учнів.
Директор
департаменту
Ю.Г. Кононенко
Немає коментарів:
Дописати коментар